Begrijpt iedereen jouw boodschap?

Sta je wel eens stil bij de 2,5 miljoen Nederlanders van 16 jaar en ouder die te maken hebben met leesproblematiek? Van hoogopgeleide volwassenen tot jongeren met taalachterstand. In dit blog vertel ik je graag over de manier waarop je rekening kan houden met deze enorme groep mensen. Grote kans dat ze in jouw doelgroep zitten. Ik ben er een van.

Alles is communicatie

Communicatie is alle denkbare informatie dat via beeld, geluid, film, tekst, fotografie, tekeningen, etc. wordt overgebracht van zender naar ontvanger. Jouw bedrijf is de zender, jouw doelgroep is de ontvanger.

Richt jij je in jouw communicatie voornamelijk alleen op het zenden van de boodschap of ben je ook informatief bezig? Deel jij bijvoorbeeld kennis of wil je zaken uitleggen? Plaats je op social media alleen foto’s of schrijf je ellenlange blogs? Kijk eens kritisch naar je communicatie uitingen, komt de boodschap goed over? Bij iedereen?

Mag het wat minder?

Dagelijks ondervind ik last met het begrijpen van tekst. Omdat ik een vorm van dyslexie heb, weet ik waar ik het over heb. Neem bijvoorbeeld een prachtige glossy magazine. Voor mij is het leuk om even door te bladeren, maar pagina’s staan veel te vol. Het is lastig om geconcentreerd te blijven en daardoor lees ik vrijwel niets. Zo vind ik het belangrijk om het nieuws in kranten te volgen, maar door de hoeveelheid informatie op één pagina is er te veel afleiding en lees ik niks, ja de koppen. Het tegenovergestelde gebeurt ook. Folders met weinig beeld of kleur spreken mij niet aan, evenals nieuwsbrieven die niet goed zijn opgemaakt. Handleidingen zijn vaak eentonig en gebruiksvoorschriften verdwijnen gelijk in de prullenmand. Echt lastig! Ik kan er niks aan doen, evenals die miljoenen anderen.

balans tussen tekst en beeldBalans tussen tekst en beeld

Als er geen balans is, komt de boodschap niet over. Alleen tekst is onaantrekkelijk. Soms staan de zinnen zo dicht op elkaar dat het één grijze brij van letters wordt. Is de opmaak daarentegen heel druk met kleur en beeld, dan is het geheel te rommelig en word je afgeleid. Voor mij betekent goede communicatie: balans tussen tekst en beeld. Dat boeit iedereen.

De kracht van weglaten

In de praktijk wordt er bij bedrijven weinig aandacht besteed aan het overbrengen van de boodschap waarbij het voor iedereen prettig leesbaar is, leuk om te zien én om te begrijpen. Denk goed na over wát je wilt communiceren, maar ook over hóe je het wilt overbrengen. Een goed ontwerp is daarbij van belang. Soms is het de kracht van het weglaten. Ik zie regelmatig informatiedragers die zijn doel voorbijgaan omdat er meerdere boodschappen inzitten. Ergens snap ik het ook wel, als bedrijf wil je natuurlijk zoveel mogelijk vertellen. Want als je dan toch een mailing de deur uit doet, dan maar alle info tegelijk. Soms scheelt het zelfs in de kosten; denk aan drukwerk of ontwerp.

Mag ik het doen?

Kijk eens op een andere manier naar de vormgeving van je communicatie-uitingen. Best interessant om eens te kijken door de ogen van iemand met een leesprobleem. Daar komt nog heel wat bij kijken namelijk. Als ervaringsdeskundige én als vormgever kan ik advies geven én uitvoeren. Ik durf het bijna niet te vragen….. mag ik het voordoen? Bel of mail Het Ontwerploket.

Lees meer over probleemlezen in mijn persoonlijk blog Geen praatjes maar plaatjes

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *