Boodschap inkleur

De juiste boodschap in kleur!

Kleur is het eerste wat we waarnemen. Al van jongs af aan leren wij waar de verschillende kleuren aan verbonden zijn. Zo weet je dat de kleur groen bij gras hoort, de lucht blauw is en de zon geel.  Door kleuren te onderscheiden, herkennen en onthouden, ontwikkelen we een kleurgeheugen.

De invloed van kleuren

Over de psychologische effecten van kleur is al veel geschreven. Kleuren hebben immers meer invloed op je onderbewustzijn dan je denkt. In dit artikel staan we stil bij de invloed van signaalkleuren en de verschillen bij de beleving van kleur. Want welke kleur je ook kiest voor je communicatie, het is goed om te weten hoe je kleurgebruik op een positieve manier  kan inzetten.

Er zijn 4 punten om rekening mee te houden als je gebruik wilt maken van de waarde van kleuren.

  • Signaalkleuren – Signaalkleuren trekken de aandacht van mensen en geven informatie met een vaste waarde. Zo weet je dat een stoplicht altijd rood, oranje en groen is. Een kraan een rood en blauw knopje heeft om aan te geven wat warm en koud is.
  • Cultuur en tradities – Net als bij culturen hebben geloof en tradities ook hun eigen kleurcodes. Logisch eigenlijk, want die zijn al lang geleden ontstaan. Dezelfde kleur kan echter in verschillende culturen een heel andere boodschap weergeven of betekenis hebben.
  • Politiek – Ook op het gebied van politiek hebben kleuren een speciale symboliek. Politieke partijen laten graag met kleur zien waar ze voor staan. De kleur van een partij wordt in alle communicatiemiddelen naar de bevolking gebruikt. Zodoende is het voor de kiezer gemakkelijker om een partij in promotiefilmpjes of verkiezingsdrukwerk te herkennen.
  • Persoonlijke smaak – Daarnaast is ook de persoonlijke smaak van invloed bij het maken van bepaalde kleurkeuzes. Zo zie je in het modebeeld dat er veel met kleur wordt gevarieerd. Ben je verdrietig of boos, dan zal je minder snel kiezen voor vrolijke en felle kleuren, maar juist voor kleuren die wat rustiger van toon zijn.

Kleurbetekenis

Kleur geeft een bepaalde boodschap mee aan de inhoud. Ook zonder tekst kunnen kleuren al een heel verhaal vertellen. Bij het ontwerpen van iconen, plattegronden, gebruikershandleidingen en veiligheidsvoorschriften is het aan te raden om rekening te houden met de vaste kleurwaardes. Doe je dit niet, dan kan de boodschap verkeerd geïnterpreteerd worden en zelfs risico’s opleveren. Verkeersborden zijn bijvoorbeeld niet groen, maar rood: de kleur van gevaar. Kleurafspraken zijn er dus niet voor niets. Maak daar slim gebruik van in je informatievoorziening, je hoeft dan ook niet te zoeken naar nieuwe kleurcombinaties.

Kleur kiezen

Bedenk ook voor wie de boodschap bestemd is. Jouw doelgroep moet zich in je verhaal kunnen herkennen. Bij het maken van een folder of flyer kan je met kleuren (on)bewust een bepaalde doelgroep aanspreken of juist afstoten. Welke associatie roept de kleur op? Welke stemming geeft een kleur weer? En hoe vind je de juiste kleurcombinatie? Bij deze keuzes is het van belang om te weten welke betekenis jouw doelgroep aan kleuren geeft. Door verkeerd kleurgebruik kan je de plank volledig misslaan en krijgt je verhaal opeens een heel andere betekenis.

75% van alles wat we verwerken en onthouden is visueel: licht, kleuren en vormen. 

Kijk jij door de ogen van je klant?

Bij het kleurgebruik laten we ons vaak leiden door onze persoonlijke smaak. Steeds meer mensen gaan aan de slag met online tools en doen zelf hun vormgeving. Denk aan het ontwerpen van berichten voor de sociale media, het vormgeven van een flyer of het bouwen van een website. Op dit vlak is vormgeving trendgevoelig en niet gericht op de beleving van jouw klanten. Prima als je met de massa mee wilt gaan, maar om je echt te onderscheiden, moet je weten wat de smaak is van de doelgroep die jij voor je product wilt interesseren. Ook bij het ontwerpen van logo’s en huisstijlen kies je niet wat jij zelf mooi vindt, maar houd je rekening met de voorkeur van de klanten die je wilt aanspreken.

Conclusie

Kleur heeft dus een enorme impact op mensen. 75% van alles wat we verwerken en onthouden is visueel: licht, kleuren en vormen. Omdat kleuren zo in ons brein zijn verankerd, hebben ze een groot effect in ons leven. Hoewel we er ons niet altijd van bewust zijn, roepen kleuren emoties op en beïnvloeden ze onze gemoedstoestand en prestaties.

Het feit dat kleur bepaalde emoties kan oproepen, wordt handig toegepast om het koopgedrag van consumenten te beïnvloeden. De onbewuste keuze voor een bepaald product wordt namelijk grotendeels bepaald door de kleur. De gekozen kleurtoepassing kan de lancering van een nieuw product of merk maken of breken.

Als je kleur inzet voor je merk of je informatiebronnen, is het verstandig rekening te houden met het effect, de symboliek en de associaties die deze kleur oproept. Dat is namelijk voor iedereen anders.