DigiTaal voor iedereen

Vergeten doelgroep wordt jouw klant

Digitalisering gaat snel. In de afgelopen decennia is er veel veranderd op het gebied van informatieverwerking. In dit blog wil ik je bewust maken van een grote groep mensen die de ontwikkeling met moeite kunnen bijhouden. Schrik niet, het gaat om 18% van de bevolking! Dat zijn dus ook mensen binnen jouw doelgroep.

E-mails, verslagen, werkschema’s, rapporten en documenten als downloads, nieuwsbrieven, digitale invulformulieren. Het is een wereld die vraagt om steeds meer handelingen en creatieve oplossingen. Online tools en programma’s worden vervangen voor handige apps. Allemaal leuk en vooral heel handig, maar voor een enorme groep mensen zorgt digitalisering voor grote problemen.

DigiTaal
Onze maatschappij is voornamelijk gericht op taaltechnisch denken. We leren op school oplossingen te bedenken in procedures, vaste patronen en structuren. De aandacht ligt op het logisch nadenken, feitenkennis en goede taalvaardigheid. Door gebruik van internet is het niet nodig om alles te onthouden want je kunt het eenvoudig opzoeken. Smart TV, computers, smartphones, reclame-uitingen, social media. Het moet snel, visueel en flitsend. Al die informatie moeten we ook nog snel tot ons nemen en verwerken.

Zoeken en vinden
Als iemand een uitdaging heeft met lezen, nemen vaardigheden af die helpen bij zoeken, vinden, beoordelen en verwerken van informatie. Moeite hebben met lezen en schrijven heeft invloed op het kunnen navigeren en oriënteren op internet. Denk aan mensen met een taalprobleem, nieuwe Nederlanders en allochtonen die de taal niet goed beheersen. Of aan ouderen die de snelle ontwikkelingen niet kunnen bijhouden en nooit de juiste vaardigheden hebben geleerd.

Hier kijk je van op
Wist je dat in Nederland 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen. Deze groep heeft vaak ook moeite met digitale vaardigheden. Dat is 18% van de bevolking! Schrikbarend veel, maar laat ze niet links liggen, er zitten potentiële klanten tussen! Zeker weten.

Frisse blik
Kijk eens met andere ogen naar jouw website. Houd jij rekening met mensen die moeite hebben met lezen of begrijpen? Hoe is de structuur en vormgeving? Let je op de zinsopbouw en is het lettertype goed leesbaar? Is er genoeg contrast tussen tekst en beeld? Is het menu duidelijk? Maakt je site gebruik van heldere iconen en ondersteunende afbeeldingen?

Check
Het is best lastig om het zelf kritisch te beoordelen. Als je het mij laat doen snijdt het mes aan twee kanten. Ik ben zelf geen ster in lezen én ik ben gespecialiseerd vormgever op dit gebied. Als je wil kan een verbetervoorstel voor je maken, de zogenoemde websitecheck. Kleine stapjes hebben al groot effect. Zo werken we samen aan het bereiken van de doelgroep waaraan je misschien niet zo snel zou denken! Zal ik eens een websitecheck voor jou verzorgen? Neem vandaag nog contact op, misschien wordt die vergeten doelgroep wel jou klant!

Heb je mijn vorige blog over laaggeletterdheid gemist? Lees hier verder.

blog digitaal

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *