Gastvriendelijkheid

Het oog wil ook wat

Je kent het wel, met fijn gezelschap in een leuk restaurantje een hapje eten. Je bent druk in gesprek met die leuke vriendin of collega. De gastheer verscheen al een aantal keer aan het tafeltje met de vraag of je al een keuze hebt kunnen maken. Eigenlijk heb je geen tijd om de menukaart goed te bestuderen. Nou ja… menukaart….

De menukaart

Hoe vaak zie je nog rommelige waslijsten met afbeeldingen en illustraties om er wat kleur aan te geven. Je ervaart het als doorspitten, maar een menukaart moet vooral uitnodigend en goed leesbaar zijn. Het zijn de kleine dingen die het doen als teken van gastvrijheid.

De vorm

Traditioneel zie je menukaarten als placemat, een drieluik of zelfs een compleet boekwerk. Hip en trendy varianten zijn er natuurlijk ook. Allemaal prima, ook dat krijtbord boven de open keuken, als het maar in één oogopslag duidelijk is waar je wat kunt vinden. Er zijn helaas nog steeds menukaarten waarbij je flink moet bladeren of de achterkant van de pagina moet bekijken voor het aantal gerechten dat er niet op paste.

De sfeer

Ook het ontwerp van een menukaart is vaak nogal heftig, met allerlei toeters en bellen. Foto’s of illustraties van gerechten, groenten of dieren. Titels worden links en rechts vergroot of in een afwijkend lettertype aangegeven. En dan zijn er nog iconen die duidelijk moeten maken welke gerechten geschikt zijn als je een allergie hebt, vegetarisch wilt eten of zwanger bent.

Als restauranteigenaar wil je de klant natuurlijk het juiste gevoel meegeven. De menukaart moet de sfeer en het karakter van jouw zaak uitstralen. Maar zorg wel voor rust en eenvoud.

En nu?

Denk na over de indruk die je bij je klant wilt achterlaten. Gaat het om feitelijke informatieverstrekking, of toch om de juiste beleving en heerlijke smaak van de gerechten?  Gemak hoort bij gastvrijheid dus zorg voor een overzichtelijk en duidelijke menukaart. Het oog wil ook wat.

 

menukaart

Hoe klantvriendelijk ben jij?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *