Hoe maak je een briefing voor je ontwerper?

Maar eerst.. wat is een briefing?

  • Een briefing bestaat uit instructies; een omschrijving van wat er verwacht wordt van de uitvoerende partij (in dit geval ontwerper) en aan welke eisen het eindresultaat moet voldoen.

Helder en kort

  • Een goede briefing past op één A4. Het gaat om de essentie van de opdracht, in helder taalgebruik geformuleerd.

Wat wil je laten maken?

  • Maak een algemene omschrijving van de opdracht. Vermeld daarbij de reden om dit product in te zetten.

Juiste formaat

  • Geef het formaat op. Niet alle advertenties, folders, brochures, visitekaartjes etc. zijn even groot.

Wat is je doelgroep?

  • Op wie wil je indruk maken? Je vaste klanten of juist op nieuwe? Omschrijf de doelgroep, de vormgever denkt mee over hoe je die het beste kunt aanspreken.

Wat is je idee?

  • Beschrijf wat je in gedachten hebt. Als ondernemer weet je vaak prima wat je boodschap is en wat wel en niet werkt. Heb je voorbeelden van het idee, dan is het handig om die mee te sturen.

Logo bestand

  • Stuur het logo mee want die moet sowieso op alle communicatie items. Is het wel een vector bestand? De vormgever kan dan schalen naar het juiste formaat zonder dat het blokkerig wordt. Wat vectorbestanden zijn? Lees het blog over pixels en vectorbestanden.

Hoge resolutie foto’s

  • Ook foto’s en overige beelden dienen in de hoogst beschikbare resolutie aangeleverd te worden. Dan zit je altijd goed, de vormgever zet het bestand om naar een juiste DPI voor druk-of printwerk, of maakt het geschikt voor digitale doeleinden.

Kloppen je teksten?

  • Tekst voor een flyer, folder of website schrijven veel mensen zelf. Maar om te knallen met je communicatie kun je in sommige gevallen beter kiezen voor een tekstschrijver. Die weet de juiste toon aan te slaan waardoor je boodschap beter overkomt. Schrijf je zelf teksten? Laat ze nakijken voordat je ze inlevert bij de vormgever. Die gaat intensief met het ontwerp aan de slag en ziet daardoor net als jij wel eens schrijffoutjes over het hoofd.

Vaste gegevens

  • Vergeet niet de vaste gegevens door te geven. Misschien gebruikt je bedrijf wel een vaste tekst die terugkomt of afbeeldingen die vast staan. Bij jezelf zitten die al zo ingebakken dat je dit vaak vergeet door te geven. Check vooraf de contactgegevens, klopt alles nog?

Huisstijlelementen

  • Stuur het reglement voor je huisstijl mee. Kleurcodes, lettertypes en eventueel overige vaste elementen die bij je huisstijl horen.

Tijdslimiet

  • Wanneer heb je het nodig? Moet het binnen een week klaar of is er meer tijd. Geef een realistische deadline door.

Wil je gebruik maken van een checklist bij het samenstellen van je briefing. Download die dan hier!

Nog vragen? Gelukkig! We zitten te popelen om je verder te helpen. Bel 06 456 44 673 of loop eens binnen bij het Spreekuur van Het Ontwerploket, dan beantwoorden we meteen je overige vragen en kun je even sparren met andere communicatie professionals. Vrijblijvend natuurlijk. Zie je!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *