Keuze in druktechniek

Eeuwenoud maar nog springlevend: de druktechniek. Drukken is een vermenigvuldigingsproces. Speciale inkt wordt overgebracht op materiaal met behulp van een drukvorm en drukkracht. Je denkt eigenlijk nooit na over dit proces, maar lees eens hoe interessant! En handig om de verschillende manieren voor het maken van drukwerk eens op een rijtje te zien.

Offset
De drukvorm bestaat over het algemeen uit een dunne aluminium plaat waarop via fotografische weg een beeld is aangebracht. Offsetdruk laat zich goed gebruiken voor hoge oplagen die snel gedrukt moeten worden. Een dagblad, een magazine maar ook bijvoorbeeld bedrijfsbrochures en flyers waarin je huisstijl in specifieke kleuren is verwerkt.

Digitaal druk
Ha! Die drukkers uit de Middeleeuwen hebben we allang ingehaald met digitaal drukken en printen. Los van de techniek is het grootste verschil met de traditionele druktechnieken dat de vaste kosten per drukwerkopdracht laag zijn. Maar ook de snelheid van leveren is een groot pluspunt. Folders, flyers, visitekaartjes en ‘with compliment cards’ zijn vaak al binnen één dag leverbaar. Een ander voordeel van digitaal drukwerk is dat je ook gepersonaliseerd te werk kan gaan. Adresgegevens op enveloppen of ansichtkaarten printen is een fluitje van een cent.

Tampondruk
Deze techniek wordt vaak toegepast bij promotionele artikelen zoals pennen, mokken, sleutelhangers, etc. De tampon is van siliconen en dus elastisch, daarmee kan ieder te bedrukken object bewerkt worden en is het mogelijk om ook een oneffen oppervlak te bedrukken. Afhankelijk van het oppervlak kan er gekozen worden uit hardheden, vorm en groottes van de tampon.

Zeefdruk
Bij zeef- of doordruk, wordt de inkt door de open delen van de drukvorm gedrukt, letterlijk. Denk aan textiel, paraplu’s, vlaggen etc. De drukvorm bestaat uit een raamwerk met gespannen fijnmazige nylon of met polyester gaas. Daarop is een sjabloon gehecht. De mazen in het gaas die niet door het sjabloon zijn afgedekt, laten de inkt door.

Omdat er verschillende technieken bestaan met allemaal hun eigen specificaties, moet je in het begin van de ontwikkeling van je logo al goed nadenken wat je in de toekomst zou willen. Zo is het hanteren van kleur afhankelijk van de techniek. Bij het ene proces kan je alleen gebruik maken van PMS-kleuren en bij de andere alleen van CMYK-kleuren. Maar let op want tegenwoordig kan je ook RGB-kleuren aanleveren bij de drukker en juist daarin zitten grote verschillen.

Wil jij net als die slimmeriken uit de 15e eeuw met je tijd mee en geen fouten maken bij je te bedrukken of te printen materiaal? Zorg dan dat je goed weet wat je aanlevert. De drukker gaat aan de slag met de materialen die hij aangeleverd krijgt, maar zal niet eerst controleren of de codes en waardes volgens de richtlijnen van jouw huisstijl en kleurkaart zijn. Dat is ook niet zijn verantwoording. Voorkom teleurstellingen in het eindproduct met hoge kosten als gevolg. Zorg dat je zelf de kennis in huis hebt. Hoewel… het Ontwerploket is er natuurlijk ook nog. We zitten ervoor. Ook helpen we je verder als je de verantwoordelijke taak tijdens het bestelproces van drukwerk liever samen wil doen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *