vacature teksten

Maak indruk met je vacature!

Op de arbeidsmarkt ontmoeten vraag en aanbod elkaar. Voor functies waar veel vraag naar is, staan vacatures vaak langer open. Met stip op nummer 1 staan de schoonmakers, op de voet gevolgd door de nummer 2: vrachtwagenchauffeurs. Verder is er veel vraag naar  monteurs voor industriële en landbouwmachines, televerkopers en verkoopmedewerkers.

Je zou verwachten dat vacatures voor deze beroepsgroepen eenvoudig zijn opgesteld zodat ze interessant zijn voor een breder publiek. Helaas is het zo dat vacatureteksten vaak onnodig ingewikkeld zijn met lange zinnen, lastige omschrijvingen en veel Engelse termen. En dan volgt er ook nog een lange opsomming van alle functie-eisen waar de kandidaat aan moet voldoen.

Het oerwoud in vacatureland
Als je op zoek bent naar een baan, zie je al snel door de bomen het bos niet meer. De meeste vacatures worden aangeboden op internet en via de sociale media. Daarnaast zijn er speciale bedrijven die zich bezighouden met het bemiddelen van mensen naar werk. Of je krijgt een tip over een bedrijf dat iemand nodig heeft, want soms wordt de vacature alleen op de bedrijfswebsite geplaatst. Ook offline kan je veel vacatures tegenkomen, in kranten en vakbladen of bij winkels.

Dit oerwoud aan aanbod levert voor mensen met een leesprobleem een lastige zoektocht op.

Aantrekkelijk en origineel
Een toegankelijk vacatureaanbod is fijn voor zowel de werkgever als de toekomstige werknemer. Als werkgever moet je ervoor zorgen dat jouw vacature opvalt tussen alle andere vacatures, maar wel op de juiste manier. Dat kan door elementen uit je huisstijl te gebruiken. Met een logo en de bedrijfskleuren wordt de vacature al een stuk aantrekkelijker. Met behulp van een foto kan je ook nog iets van je mooie bedrijf laten zien. Daarnaast wilt men vaak te veel vertellen in een klein stukje. Juist met wat meer wit tussen de regels, leest het geheel een stuk prettiger.

Qua opmaak en vormgeving zijn er ook nog wat punten om rekening mee te houden. Vaak draait het in een vacature vooral om de lap tekst en is er weinig aandacht voor de vormgeving. Of de vacature is opgemaakt als een advertentie en dus veel te druk.

Met een logo en de bedrijfskleuren wordt de vacature al een stuk aantrekkelijker.

Maak de vacaturetekst minder lang en ingewikkeld en vergeet die ellenlange eisenlijst. Gebruik eenvoudige taal, dat leest voor iedereen prettiger. En omdat maar weinig werkgevers hier bewust mee aan de slag gaan, val je extra op door je originaliteit!

Denk jij na over hoe jouw vacature overkomt op je doelgroep?
In Nederland zijn 2,5 miljoen mensen laaggeletterd. Dit houdt in dat mensen moeite hebben met de taalvaardigheden lezen en/of schrijven. Toch kan je wel degelijk goed en gepassioneerd zijn in je vak. In veel bedrijven werken laaggeletterden zonder dat collega’s dit weten, daar zitten ook hoogopgeleide mensen bij. Op laaggeletterdheid rust een groot taboe, zeker op de werkvloer. Werkgevers zouden meer werk moeten maken van de aanpak van laaggeletterdheid. Om te beginnen bij het ontwerpen van een toegankelijke en aantrekkelijke vacature.

In veel bedrijven werken laaggeletterden zonder dat collega’s dit weten, daar zitten ook hoogopgeleide mensen bij.

Wil jij aan de slag met aantrekkelijke en begrijpelijke vacatures om passend personeel te vinden? Het Ontwerploket helpt je hier graag bij. Neem contact met ons op voor een afspraak of advies.