blog leesbaarheid

Goede leesbaarheid heb je zelf in de hand!

Lezen gaat eigenlijk zo automatisch dat je er niet meer bij stilstaat. Behalve als je niet zo goed bent in taal. Denk bijvoorbeeld aan laaggeletterden, anderstaligen, slechtzienden, ouderen of mensen met dyslexie. Voor hen is het lezen en begrijpen van teksten een stuk minder vanzelfsprekend.

Het is opvallend dat veel mensen niet nadenken over de leesbaarheid van hun teksten. De meeste teksten worden geschreven in een tekstverwerkingsprogramma. De schrijver gaat ervan uit dat dit goed gaat en besteedt verder geen aandacht meer aan de hoeveelheid ruimte tussen de zinnen of het lettertype. Jammer, want juist die basis is zo belangrijk om de inhoud van een tekst goed over te laten komen bij mensen die moeite hebben met lezen.

Kies het juiste lettertype
Het lettertype dat wordt gebruikt is van belang voor de leesbaarheid en uitstraling van bijvoorbeeld een advertentie, brochure, folder, mailing of magazine. Het aantal verschillende lettertypes is oneindig. Dus welke moet je kiezen voor jouw tekst?

Het is goed om te bedenken wie de tekst gaat lezen en welke sfeer je de tekst wilt geven.

Kies een lettertype dat daarbij past en waar jij en je doelgroep een prettig gevoel bij hebben. Dat kan een schreefloze letter zijn of een letter met schreven. Schreven zijn de kleine streepjes aan het uiteinde van de horizontale en verticale uiteinden van een letter, zoals bij het klassieke lettertype Times New Roman. Of misschien heb je voorkeur voor een strakke letter zoals Arial of Helvetica. Naast deze twee vormen zijn er nog handgeschreven letters of decoratieve letters. Bedenk dat een letter met goede rondingen beter te lezen is dan een handgeschreven letter.

Zorg voor overzicht

Naast de verschillende lettertypes bestaan er ook nog letterfamilies. Dit zijn de verschillende varianten en groottes van één lettertype.

Om sfeer aan een document te geven, wordt er vaak gewerkt met twee verschillende letterfamilies.

Zo kan je titels, kopjes of quotes in het ene lettertype zetten en de gewone leestekst in de andere. Of je maakt gebruik van cursieve, vetgedrukte of hoofdletters. Dat is handig om een bepaald deel van de tekst extra te benadrukken, hoewel een tekst met veel van deze opties niet echt fijn leest.

Lettergrootte

Ook de grootte van de letter is belangrijk om over na te denken. Een tekst in een groter font is gemakkelijker te lezen dan een stuk met kleine lettertjes.

Zorg voor een overzichtelijke alinea-indeling en houd daarnaast ook rekening met de witruimte tussen de regels.

Als de regels te dicht op elkaar staan, is het onderscheid tussen verschillende zinnen moeilijker uit elkaar te houden. Zeker voor iemand met een leesprobleem.

84% vergeet de informatie de volgende dag

Te veel tekst?

Je kent het wel, die pagina’s vol blokken tekst. De maker denkt aan de kosten van het drukwerk; lekker compact is immers goedkoper. Maar te veel tekst op een pagina werkt averechts, het is beter om de inhoud over een aantal pagina’s te verspreiden. Veel fijner om te lezen! Of nog beter is het om de inhoud te doseren. Want dan werkt de kracht van de herhaling.

Wist je trouwens dat 84% van de lezers de volgende dag de informatie alweer vergeten is?

Juist in deze wereld waarin we van alle kanten overspoeld worden met informatie, kan je dus maar beter goed nadenken over hoe je je boodschap wilt overbrengen zodat je tekst wél gelezen en ook onthouden wordt. Zo zie je maar weer dat het vormgeven van een tekst niet zomaar iets is. Er zijn nogal wat punten om rekening mee te houden.

Wil je jouw tekstdocument laten checken op toegankelijke vormgeving en leesbaarheid?
Dat kan!
Neem contact op met Astrid van Het Ontwerploket, zij helpt je graag verder.