Typografie

Goede leesbaarheid heb je zelf in de hand!

Een flyer, brochure, advertentie of een andere publicatie voor je bedrijf heeft een mooi ontwerp nodig. Niet alleen de look en feel is belangrijk. Al is de tekst nog zo goed, verkeerd gekozen typografie en vormgeving kan de tekst maken of breken. Als het er niet goed verzorgd uitziet kom je direct onprofessioneel over.

En we blijven erop hameren: denk bij de vormgeving aan je doelgroep! Sluit het geheel aan bij het overbrengen van je boodschap? Dat is altijd een absolute voorwaarde. Zo wat klinkt dat allemaal streng. Gelukkig heb je goede leesbaarheid zelf in de hand. Hoe?

Het Ontwerploket geeft tips voor prettig leesbare tekst:

  • Controleer op tik- en taalfouten. Laat niet alles aan de spellingcontrole van je programma over want grammatica is ook voor een computer lastig. Stuur desnoods de tekst voor de eindcontrole naar een tekstschrijver.
  • Zorg dat de interpunctie klopt. Voor een vloeiende tekst is het belangrijk dat alle leestekens op de juiste plek staan.
  • Let erop dat afbrekingen aan het einde van de regel correct zijn. Probeer ze voor een rustig geheel zoveel mogelijk te vermijden.
  • Soms is het nodig om wat meer lucht te creëren in een woord. Dit heet spatiëring. Meestal staat de instelling in je programma op automatisch, maar die is dus aan te passen.
  • Zorg voor genoeg witruimte tussen de regels. Dit is de regelafstand ook wel interlinie genoemd. Als de tekst te dicht op elkaar staat leest het niet prettig.
  • Kies voor een lettertype dat past bij je boodschap en tevens goed overkomt op de lezer. Vaak wordt hier al rekening mee gehouden bij het ontwikkelen van een huisstijl, voer dit door. Denk ook aan de titel, de introductietekst en quotes. Zorg voor variatie met behoud van rust en eenheid.
  • Er zijn schreefletters (serif): letters met een stokje zoals Times New Roman. En er zijn schreefloze letters (sans): rechte letters zoals Calibri. Tegenwoordig zie je ook veel decoratieve en ‘handgeschreven’ lettertypes. Alle soorten hebben een eigen functie en leesbaarheid, overdenk dit goed voordat je kiest.
  • Combineer met twee soorten lettertypes, voor de titel en de bodytekst.
  • Denk aan de juiste lettergrootte. Lettertypes zijn niet allemaal gelijk in grootte. Houd daar rekening mee.
  • Uitlijnen van de tekst is ook een belangrijk punt bij de opmaak. Aaneengesloten tekst (broodtekst) is meestal links uitgelijnd. Maar quotes of oneliners kun je natuurlijk ook gecentreerd of rechts uitlijnen. Ook dit zorgt weer voor een verassend totaalbeeld en een leuke manier van lezen.

Tip: Als je de opmaak klaar hebt, print dan ter controle een proefexemplaar uit. Op papier leest een document altijd weer anders dan via een beeldscherm.

Eigenlijk verstoppen altijd wel een lesje of wat tips in onze blogs. Volg ons op social media en mis er geen een. Jou verder helpen vinden we dan ook echt leuk! Meer gratis informatie kun je bij het Ontwerploket verkrijgen tijdens onze inloopmiddag op de eerste maandag van de maand. Welkom!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *