Veiligheid voorop!

Frisse blik op veilig werken

Veiligheid is een belangrijk thema in onze maatschappij. Niemand wil gevaar lopen. Als je een bedrijf hebt is het noodzaak om de veiligheid op verschillende manieren voor je personeel, klanten en bezoekers garant te stellen.

Overal om je heen zie je signalerings- en waarschuwingsborden. In het verkeer, op straat maar ook bij bedrijventerreinen en bouwgebieden. Kleur en vorm hebben een vaste betekenis. Rood en rond is een verbod, een gele driehoek staat voor een waarschuwing en met rood en vierkant wordt brandveiligheid aangegeven. Zo zijn er nog meer vaste vormen die je in het dagelijks leven tegenkomt. Pictogrammen verduidelijken de boodschap. Universeel, simpel en begrijpelijk. Waarom geven we niet alles een frisse blik op veilig leven en werken?

Denk aan een route of plattegrond die chauffeurs moeten volgen om te kunnen laden en lossen. Een route die je moet volgen om veilig van punt A naar punt B te gaan. Personeel die snel het pand moet verlaten bij nood. Een route naar de nooduitgang; wat zijn drukke punten en hoe kan je die ontlasten. Met kleuren en lijnen kan je dit vaak eenvoudig aangeven.

Veiligheidsinstructies zijn o.a. noodzakelijk bij industriële en chemische bedrijven. Ook in kantoorgebouwen zijn er regels en richtlijnen die gevolgd moeten worden om veiligheid te waarborgen.

Gebruikshandleidingen zijn vaak saai van stof, maar een absolute noodzaak om veilig te kunnen werken. Door het inzetten van tekeningen of fotomateriaal met een korte en bondige tekst, is het eenvoudiger te begrijpen en dus prettiger werken. Moeten medewerkers een bepaalde volgorde hanteren om veilig te kunnen werken? Dan is een overzichtelijk stappenplan de oplossing.

Al deze communicatiemiddelen zijn van belang en toch wordt er weinig aandacht gegeven aan de opmaak. Is het prettig leesbaar? Begrijpen de medewerkers (snel) de boodschap?

Hoe leuk is het als deze noodzakelijke en veelal saaie informatie wordt omgezet in een goed en begrijpelijk document. En dan natuurlijk helemaal in eigen huisstijl uitvoeren, dus met logo, kleuren en lettertype die bij de visuele identiteit horen. Maak het speels en duidelijk door unieke iconen en pictogrammen. Laat aan de buitenwereld zien dat je als werkgever en bedrijf de veiligheid in hoog vaandel hebt staan.

Kijk eens goed naar je eigen veiligheidsbeleid. Is de communicatie voor iedereen duidelijk of is het een allegaartje geworden door de jaren heen? Laat onze adviseur en vormgever eens meedenken. Dan nemen we samen een frisse blik op veilig werken!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *