Vouwtechnieken voor drukwerk

Strak in het pak

Van iets eenvoudigs een uniek product maken, dat kan door een of meerdere vouwen te verwerken in het ontwerp. Denk aan een mooie uitnodiging, een drieluikbrochure of aan een folder die je moet uitvouwen en weer kan opbergen als een klein pakketje. Wat het ook wordt, het is bij het vormgeven belangrijk om vooruit de denken en rekening te houden met de o zo lastige vouw.

Er zijn allerlei sjablonen in grafische programma’s die je helpen bij het ontwerpen, maar het is wel handig om het principe te begrijpen. Het is geen hogere wiskunde, maar een beetje inzicht komt er wel bij kijken. Laten we beginnen met het toelichten van zes vouwtechnieken voor drukwerk.

  • V-vouw
    Een V-vouw is een enkele vouw, ook wel 1-slagvouw genoemd. Het is de meest voorkomende. Een enkele vouw ontstaat door het dubbelvouwen van een vel, meestal van punt naar punt. Deze vouwwijze kom je veel tegen bij een folder of brochure.
  • Drieluik of C-vouw
    Een drieluik bestaat uit twee vouwen waarbij een derde van het vel naar links en een derde  naar rechts wordt omgeslagen. Denk aan een menukaart of een folder.
  • Harmonicavouw of Z-vouw
    Bij de harmonicavouw wordt een derde deel naar voren gevouwen en een derde deel naar achteren. Je krijgt dan een harmonica of zigzag-effect. De Z-vouw wordt met name gebruikt voor folders, maar is eigenlijk heel breed in te zetten.
  • Luikvouw
    Een luikvouw bestaat uit twee vouwen. De linker- en de rechterkant van het papier worden naar binnen gevouwen. Hierdoor ontstaat er een luik. De luikvouw wordt veel gebruikt bij uitnodigingen, trouwkaarten en geboortekaarten.
  • Dubbelparallel vouw
    De dubbelparallel vouw is vergelijkbaar met de drieluik of C-vouw, alleen wordt het vel in dit geval in vieren gevouwen in plaats van in drie. Omdat er lange vellen papier worden gebruikt kun je er veel informatie op kwijt. Denk aan gebruiksaanwijzingen en handleidingen.

Laat je adviseren

Wat ook bij de keuze voor de soort vouw van belang is, is wat wil je communiceren en aan wie. Net als bij het bepalen van de papiersoort en van het papierformaat moet je ook goed nadenken bij het kiezen van de vouwsoort.

Lastig? We kunnen je helpen met een goede balans te vinden in een functioneel ontwerp in combinatie met een onderscheidend vermogen. Gewoon is niet goed genoeg om op te vallen. Door heel extreem te gaan kun je met het overbrengen van de boodschap ook een volledige misser maken. Laat je adviseren door de doorpakkers van Het Ontwerploket.

Lees onze blogs om meer kennis op te doen of bekijk het portfolio voor inspiratie. Als we je ergens mee kunnen helpen, neem dan contact op of kom eens een bakkie koffie doen tijdens ons gratis spreekuur. Strak plan!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *