Welke kleurcode heb je waar voor nodig?

Een aardbei absorbeert groen en blauw licht en weerkaatst alleen het rode licht. Een banaan is geel omdat het alle kleuren absorbeert en geel terugkaatst. En zo kunnen we de hele fruitmand afgaan.

Alle kleuren ontstaan door de primaire kleuren rood, geel en blauw óf een mengeling ervan en kunnen worden vertaald in kleurcodes. Een les natuurkunde gaan we je niet geven, maar het is wel handig om te weten welke kleurcode je waarvoor nodig hebt. Het ontwerploket heeft het voor je op een rijtje gezet.

RGB voor beeldschermen
De RGB waarde is opgebouwd uit drie primaire additieve kleuren rood (R),  groen (G) en blauw (B). De hoeveelheid van een kleur ligt tussen 00 (niets van die kleur) en het hexadecimale FF (alles van die kleur). De ondergrond is zwart.

RGB kan worden vertaald in hexadecimale kleurcodes zoals bijvoorbeeld

#FFFFFF = zwart
#000000 = wit
#FF0000 = rood
#FFFF00 = geel

Onthoud –> RGB voor gebruik van afbeeldingen, foto’s, animaties etc. die weergegeven moeten worden via een beeldscherm, monitor, tv, etc. Dus afbeeldingen op je website dienen te staan in RGB. Als je deze afbeeldingen gaat gebruiken voor druk- of printwerk, dan moeten ze eerst omgezet worden in CMYK kleuren, waardoor de kleursamenstelling anders wordt. Daardoor zijn ze vaak ook minder fel omdat er geen lichtbron achter zit.

CMYK voor drukwerk
Voor deze bedrukking wordt meestal gekozen als er vier kleuren of meer in het ontwerp zitten. De kleuren worden opgebouwd uit Cyaan-Magenta-Yellow-Black. De ondergrond is wit.

Bij een full colour bedrukking kunnen er minimale kleurverschillen optreden tussen verschillende drukwerk producten. Ook is er kans op een afwijking in kleur bij herdruk. Denk bijvoorbeeld aan reclamefolder of flyers waarvan je een nieuwe voorraad wil aanleggen. Een afwijking in kleur ligt vaak aan het materiaal waarop het gedrukt is. Krantenpapier is anders van structuur dan fotopapier. Daarom is het beter om drukwerk van een huisstijl van je bedrijf bij hoge oplages te drukken in PMS-kleuren.

 

RAL-waarde -> Kleurbepaling
Wie kent de kleur RAL 9001 of RAL 9010 niet van naam? RAL is een internationaal toegepaste kleurmeting vastgelegd in een coderingssysteem. Deze codering wordt gebruikt bij coatings, gevelbelettering of bij kleurbepalingen bij producten.

PMS nummers / Pantonekleuren -> kleurbepaling
Wil je er zeker van zijn dat je fonkelnieuwe reclamepen dezelfde kleur heeft als je briefpapier en je autobelettering, neem dan een PMS kleur als basis. PMS kleuren ook wel Pantone kleuren genoemd zijn gestandaardiseerde kleuren waarbij de inkt vooraf wordt gemengd tot de juiste kleur. Deze PMS kleuren zijn overal te wereld hetzelfde en algemeen bekend bij vrijwel alle drukkerijen. Vanuit PMS kleurcodes kun je de bovenvermelde RGB, CMYK en RAL kleuren bepalen, zo heb je het minst last van kleurverschil in het eindproduct.

Denk goed na
In het digitale tijdperk is het verschil soms erg lastig, waar je wat voor moet gebruiken.

Helaas gebeurt het maar al te vaak dat bij een logo niet goed is na gedacht hoe en waarvoor het ingezet gaat worden, waardoor je te maken krijgt met kleurverschil. Ook door het digitaal uploaden van bijvoorbeeld foto’s, wordt door het programma vaak al zelf de kleuren omgezet van beeldscherm naar print. Dit zorgt soms voor verwarring.

Tip
Kies bij het ontwikkelen van een professioneel logo uit 1, 2 of 3 PMS kleuren. Deze kleurstelling is je startpunt voor het hanteren van bovenvermelde kleurwaardes.

Oh no… het blijft lastig
Toegegeven, het is gewoon lastig. Hoe weet je nu zeker wat het beste resultaat is. Kleurbepalen is gewoon een moeilijk stukje binnen het ontwerpproces. Nou ja, niet voor ons natuurlijk. Wil je voorkomen dat je in jouw bedrijf de fout ingaat bij het bepalen van de kleuren, maar zie je door het bomen het bos niet meer? Het ontwerploket helpt je verder. We kunnen je helpen met het maken van een kleurkaart voor je huisstijldocument of een training geven. Één op één uitleg kan ook, we zijn niet voor niets een loket!

2 antwoorden
  1. Pim Battem
    Pim Battem zegt:

    Dankjewel voor dit stuk over kleurcodes. Ik denk inderdaad dat het belangrijk is dat de kleurcode gebruikt wordt. Ik denk dat het slim is dat jullie je klanten een kleurkaart meegeven.

    Beantwoorden
    • Astrid Honcoop
      Astrid Honcoop zegt:

      Jazeker Pim, degene die bij ons een logo afnemen krijgen standaard een handleiding met kleurcodes en lettertypes. Zeker belangrijk dat men dat consequent doorvoert in de overige communicatie-items voor herkenbaarheid en professionalisering.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *