Astrid Honcoop

Het Ontwerploket brengt jouw verhaal duidelijk in beeld!

ZWIJNDRECHT – Astrid Honcoop, initiatiefnemer van Het Ontwerploket, heeft er haar missie van gemaakt om bedrijven en organisaties bij te staan met begrijpelijke communicatie. Ze geeft advies en biedt praktische hulp om informatie op een leuke, aantrekkelijke en leesbare manier over te brengen.

Veel bedrijven hebben een blinde vlek ontwikkeld als het gaat om hun eigen communicatiemiddelen. En daar gaat het vaak mis. Ze overstelpen de lezer met informatie of deze is niet duidelijk weergegeven. Klantbrieven, blogs, nieuwsbrieven, offertes, contracten, handleidingen en instructies; elke  informatiedrager hoort door de lezer begrepen te worden. “Bij veel bedrijven ligt de focus op sales en marketing. Logisch, maar daardoor is de informatieoverdracht lang niet altijd op orde. Ook intern wordt vaak geen moeite gedaan om zaken duidelijk aan elkaar door te geven of informatie toegankelijk te maken. Hierdoor liggen misverstanden en fouten op de loer”, vertelt Astrid.

Last met lezen en schrijven
In Nederland heeft 18% van de bevolking moeite met lezen en schrijven, daarvan zijn ongeveer 740.000 laaggeletterde werknemers. “Dat zijn echt niet alleen maar laaggeschoolde of allochtone werknemers. Bij mensen die last hebben van dyslexie gaat het lezen, spellen en schrijven moeizaam”, zegt Astrid. “Dat geldt ook voor mij, al is dit niet leuk om toe te geven. Omdat er op dit onderwerp nog steeds een taboe rust, heb je vaak te maken met onbegrip. Ook belemmert het je in je ontwikkeling, je gaat het schrijven vermijden omdat je weet dat er kritiek komt op jouw teksten. Helaas houden we zo met zijn allen het probleem in stand. Daarnaast gebeurt veel op onbewust niveau in de hersenen, dit heeft grote invloed op ons handelen. Ons brein denkt onbewust: als het moeilijk te lezen is, is het ook moeilijk uit te voeren.”

Gevolgen op de werkvloer
Veel werkgevers beseffen niet dat door een leesprobleem ook op de werkvloer problemen kunnen ontstaan. Instructies of mededelingen worden niet of verkeerd begrepen, kennis wordt niet goed opgenomen en digitale vaardigheden zijn moeilijker aan te leren. Door de schaamte die mensen met een leesprobleem ervaren, ontstaat er een kloof tussen hen en hun collega’s. Dit kan ernstige gevolgen hebben, denk bijvoorbeeld aan de veiligheid binnen een bedrijf of aan schade in de relaties met klanten. “Om bedrijven bewust te maken van het probleem en de gevolgen, geef ik advies en trainingen”, vertelt Astrid. “Ook kan ik laten zien hoe je met vormgeving grote verbeteringen kunt realiseren.”

Begrijpelijk communiceren
Astrid heeft van haar valkuil haar vak gemaakt. Juist omdat ze als ervaringsdeskundige weet waar de knelpunten zitten, kan zij informatie begrijpelijk vormgeven. Ze zorgt ervoor dat documenten helder en overzichtelijk zijn, zodat ze gemakkelijker worden gelezen en begrepen. Daarnaast geeft ze bedrijven advies over toegankelijke communicatie. “Mensen verwerken informatie op verschillende manieren. Ook blijkt dat hersenen bij afwisseling beter worden geprikkeld. Het is dus slim om te variëren met hoe je de boodschap overbrengt. Door het inzetten van een goede tekstopmaak en bladverdeling en het gebruik van beeldmateriaal. Denk aan iconen en pictogrammen, foto’s of illustraties, film of animatie.”

Oplossing voor complexe informatie

Door een goede balans tussen tekst, beeld en kleur kan zelfs complexe informatie duidelijk worden weergegeven. Met de frisse, objectieve blik van een professional kan Astrid allerlei communicatiemiddelen een boost geven. “Met de doelgroep of de lezer in gedachten, zoek ik naar een passende oplossing. Informatie kan eenvoudiger gemaakt worden, of worden omgezet in visuals. Daarnaast kan ik handige tools aanbieden die het bedrijf of de ondernemer zelf kan gebruiken.”

Wil je meer weten of contact opnemen voor advies? Astrid staat je graag te woord.